Get Adobe Flash player

Odsłon artykułów:
206979
stat4u

Doświadczyć i zrozumieć – wycieczka edukacyjna

Aby zaczerpnąć łyk tej fascynującej wiedzy, nasze Stowarzyszenie „Poleska Dolina Miłosierdzia” zorganizowało dla 47 osób wyjazd do Centrum Nauki Kopernik.

Kierownikiem i koordynatorem wyjazdu był Zbigniew Buchcic, uczestnikami – dzieci i młodzież z Wereszczyna i Woli Wereszczyńskiej, opiekunami – panie nauczycielki z SP w Wereszczynie i SP Woli Wereszczyńskiej.

Wyjazd miał miejsce dnia 28 października 2011 roku o godzinie 5.30.

Kiedy dotarliśmy na miejsce, okazało się, że chętnych do doświadczania wiedzy jest mnóstwo. Liczne grupy ze szkół, rodziny – i to wielopokoleniowe, studenci, naukowcy – ogromne rzesze ludzi. Patrzyliśmy na to z lekką obawą, czy aby nie pogubimy się w tym tłumie. Na szczęście były to tylko „Strachy na Lachy”.

Zwiedzanie, a może lepiej poznawanie i doświadczenie, rozpoczęliśmy od sztuki, historii, archeologii, techniki. Ponieważ w Centrum koniecznością jest samodzielne doznawanie wiedzy, sprawdzanie, dotykanie, tworzenie, to nasze dzieci nagle stały się malarzami, konstruktorami, muzykami. Miały niesamowitą frajdę! Zabawa i nauka!

To był jednak przedsmak tego, co nastąpiło trochę później. Kiedy dotarliśmy do działów poświęconych fizyce, chemii, anatomii człowieka, ewolucji, zdrowiu, nagle nasze dzieci odkryły, że świat, który ich otacza ma w sobie mnóstwo tajemnic, ale też wyjaśnienie ich nie jest takie niezrozumiałe, jak do tej pory myślały. Przez kilka godzin wszyscy zdobywaliśmy wiedzę, ale w sposób niewymuszony, tylko z prawdziwej chęci poznania – poprzez doświadczenie.

Czas jednak mijał nieubłaganie, musieliśmy opuścić Centrum, bo czekały nas jeszcze inne atrakcje.

Udaliśmy się na obiad, a następnie na krótki spacer. Chcieliśmy ujrzeć ogrody utworzone na dachu Biblioteki Uniwersyteckiej. Bardzo ciekawe rozwiązania zagospodarowania zieleni, ale najpiękniejszy jednak był widok na Wisłę, która płynęła sobie w dole przed nami. Dzieci, a zwłaszcza chłopcy, chyba bardziej zainteresowane były widocznym Stadionem Narodowym, niż urokliwym pejzażem. No cóż, Euro 2012 za chwilę!

Po tej krótkiej przechadzce powróciliśmy do Centrum Nauki Kopernik, ale tym razem na film, którego pokaz miał się odbyć w Planetarium Niebo Kopernika. Wielkie nasze zdziwienie wywołała sala projekcyjna. Okrągła, z fotelami rozkładającymi się na leżąco i ekran w górze jak nieboskłon. Gdy tylko rozpoczęła się projekcja, wszyscy zapomnieliśmy, że jesteśmy w Warszawie, na ziemi. Oto podróżowaliśmy w przestrzeni kosmicznej. Odwiedziliśmy Księżyc, Słońce, Jowisza i jego księżyce. Czas i przestrzeń przestały dla nas mieć znaczenie. Film zrobił na wszystkich ogromne wrażenie, a specjalna sala i efekty filmowe, tylko to przeżycie wzmogły.

Zachwyceni, zauroczeni, trochę też zmęczeni ilością wrażeń i emocji wsiedliśmy do naszego autokaru, by powrócić do domu. Późnym wieczorem szczęśliwie dotarliśmy na miejsce.

Wyjazd do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie to kolejne przedsięwzięcie zorganizowane przez Stowarzyszenie „Poleska Dolina Miłosierdzia” dzięki funduszom z 1% podatku dla organizacji pożytku publicznego.

Dziękujemy więc serdecznie za każdy grosz, który z Państwa podatków wpłynął i mamy nadzieję, jeszcze wpłynie na rok przyszły, na konto stowarzyszenia. Te pieniądze przeznaczamy na wszelką działalność kulturalną lub naukową, która dla naszych dzieci i dla naszej młodzieży ze wsi, może przynieść radość, rozwój, poczucie pewności i własnej wartości.